21 Şubat 2012 Salı

Satış Sonrası Hizmetlerde İddialı

Genç İş Adamlarına Değerli Öğüt
Politik nüfus kullanmaktan da kaçınmıyorlar. Ben bunları çok tehlikeli buluyorum. Oysa bizim zamanımızda farklıydı. Rahmetli Vehbi Koç, politikayı yakından takip ederdi, Her partiden ahbapları vardı ama katiyen politik nüfus kullanmazdı.

Bir ara devletle iş yapmayalım dedi ve biz 20 yıl devletle iş yapmadık. General Electric’in Devlet Demiryolları’nın açtığı bir lokomotif ihalesinde yaşadıklarından sonra Vehbi Koç, devletle iş yapmayı istemedi.

Cenk Çimen/Otokoç Genel Müdürü
Otokoç 80 Yılda Nereden Nereye Geldi?

2008 Ciro Hedefi 2 Milyar Dolar
Otomotiv perakendeciliği ve araç kiralama operasyonlarımız toplamında, bu yıl 2 milyar YTL ciro hedefliyoruz. Otomotiv perakendeciliğinde, Otokoç ve Birmot markaları ile yurt çapındaki 31 noktada, 175 bin m2 kapalı, 250 bin m2 açık alanda, yeni araç satışı, servis ve yedek parça hizmetleri, toptan yedek parça satışı, sigorta ve finansman, aksesuar satışı, 2’nci el araç satışı ve araç koruma hizmetlerini müşterilerimize sunuyoruz. Araç kiralama işinde ise Avis ve Budget markaları ile yurt çapındaki 68 ofis ile kısa ve uzun süreli araç kiralama alanlarında faaliyet gösteriyoruz.

Satış Sonrası Hizmetlerde İddialı
Bugün geldiğimiz noktada; Otokoç, yıllık 57 bin 500 adet yeni, 6 bin 700 adet ikinci el araç satışı yapıyor. Ayrıca 400 binden fazla müşteriye satış sonrası hizmetler, finansman ve sigorta operasyonları sunuyor. Türkiye çapında 3 bin 500’den fazla noktaya yapılan yedek parça dağıtımı ile otomotiv sektörünün en büyük ve örnek şirketlerinden biri olma özelliğini taşıyor.

Yurtiçi Satışlarda Payı Yüzde 9
Otokoç aynı zamanda bünyesinde yer alan Avis ve Budget markalarıyla alanında liderliğini koruyor. Otokoç ve Birmot olarak ana marka satışlarının yaklaşık üçte birini, yurtiçi toplam araç satışlarının ise yüzde 9’unu gerçekleştiriyoruz; bu anlamda Türkiye’nin en büyük otomotiv perakende şirketiyiz.

Uzun Vadede Ne Hedefliyor?
2008 yılında 2 milyar YTL olarak belirlediğimiz ciro hedefimizi 2012 yılında yüzde 50’lik bir büyüme yakalayarak 3 milyar YTL’nin de üzerine çıkarmayı planlıyoruz. Bu hedefi yakalayabilmemiz için otomotiv pazarının tahminlerimiz doğrultusunda gelişmesi çok önemli. 2008 yılı uzun vadeli stratejik planımız üzerinde şu anda çalışıyoruz, henüz neticelendirmedik.

Ford Ve Fiat İle Yola Devam
2007 yılındaki uzun vadeli planımız çerçevesinde; araç satışında Ford ve Fiat markaları ile devam etmeyi, yeni yatırımlar ve tesis yenilemeleriyle markalardan alınan payın korunmasını hedeflemiştik; hedefimizi geçtiğimiz yıl başardık ve aynı başarıyı bu yıl da hedefliyoruz.

Satış Sonrasında Çok Markalı Yapı Dönemi
Satış sonrasında amacımız çok markalı yapıya geçiş. Bunun için çalışmalarımız sürüyor. Toptan yedek parça işinin büyütülmesi ve diğer markaların devreye alınması diğer bir hedefimizdi. 2008 yılında devreye aldığımız eşdeğer parça işiyle buna başladık, dağıtımını yaptığımız markalara yeni markalar ekleyerek büyüyeceğiz.

İkinci El İşi Yeniden Yapılandırıldı
Hem otomotiv perakendeciliği hem de araç kiralama işimiz ile alakalı çok önem verdiğimiz diğer bir hedef de ikinci el işinin yeniden yapılandırılması idi. 2007 yılı sonuna doğru bu konuda çalışmalarımızı tamamladık ve 2008 yılı başında uygulamaya aldık.

“Otokoç’un Yeni Yöneticilerinin İşi Daha Zor”

Onların İşi Daha Zor
Bugün Otokoç yöneticilerinin işi çok daha zor. Çünkü, rekabet daha fazla. Adetler daha çok. Piyasalar daha açık. Bizim dönemimizden çok daha farklı koşullarda çalışıyorlar. Dolayısıyla, hem kâr marjları düşük hem tabiri caizse müşteri uyanık hem arabalar sofistike. Üstelik müşteriyi memnun etmeniz gerek.

Finansman Gücü Şart
Ayrıca büyük finansman gücünüzün de olması gerekiyor. Eskiden biz çok az banka kredisi kullanırdık. Daha hızlı ve rahat satış yapabilmek için bir miktar finansmanı şirket, bir miktarını da bayi yapardı.
Ford Otosan, distribütörüne yani Otokoç’a kredi verirdi. Otokoç bayiye verirdi, bayi de müşteriye verirdi. Bu zincirin 3 halkası birbirine bu şekilde bağlıydı. Şimdi bunların hepsi kalktı tabii…

Müşteriye Daha Samimi Olma Zamanı
Amerikan usulüne gidiyoruz. Müşteri krediyi alıyor, geliyor trak diye peşin para ödüyor ve arabayı alıyor. Orada müşteriyi yakalayınca sigortasını da yapıyorsunuz, ona başka hizmetler de teklif ediyorsunuz. Yani müşteriyle daha içli dışlı, daha samimi oluyorsunuz.

“Vehbi Bey’in İlk Göz Ağrısı Otokoç, İkincisi Arçelik’ti”
Arçelik’in kurulmasında ve büyütülmesinde Lütfü Doruk Bey’in emekleri vardır. Onun kurduğu Erel Çelik şirketi masa, dolap gibi ofis mobilyaları üretiyordu. Ondan sonra Lütfü Bey işi büyütmek için Vehbi Bey’e gelmiş ve yola birlikte devam etmişler. Adamın biri “Erel Çelik” benim ismimdir, bu ismi ben tescil ettirdim diye ortaya çıkmış.

İsim hakkını almak için para teklif etmişler, adam kabul etmeyince “Ne halin varsa gör” deyip, “Erel Çelik” ismini “Arçelik”e çevirmişler. Vehbi Bey’in ilk göz ağrısı Otokoç, ikinci göz ağrısı Arçelik’ti. Vehbi Bey’in öncelikleri vardı. Demirdöküm geldi, arkasından Tat Gıda geldi. Aygaz’a da büyük emek verdi. Orada da Hilyo Picotto??? diye bir ortağımız vardı. Orada da ortağı sağlama bağlamak için öyle bir anlaşma yapmışlar ki, ne o ne de biz gaz işine giremiyorduk. Bu nedenle pek çok iş kaçırdık. Bazen ortağı o kadar da sağlama bağlamak iyi değil. Ne olur, ne olmaz diye bir açık kapı bırakmak gerek.

kaynak ..

M. Rauf Ateş
rates@capital.com.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder