21 Şubat 2012 Salı

CEO'nun ana işlerinden biri kültür muhafızlığıdır.

1- Eğer şirketinizde başarılı bir kültür varsa, o zaman sizin CEO olarak birinci önceliğiniz bu kültürü korumak ve onu beslemektir. CEO'nun ana işlerinden biri kültür muhafızlığıdır.

2- Eğer başarılı bir kültüre sahipseniz o zaman sadece bu kültürü anlayabilecek kişileri işe almalısınız. Bu kişilerin bu kültürü tüm kalpleriyle benimsemiş olmasına dikkat etmeniz gerekir. Bazı organizasyonlarda kültür o kadar somutlaşmıştır ki deyim yerindeyse neredeyse bıçakla kesebilirsiniz. West Point şirketini ziyaret edip de kültürünü hissetmemiş kimse yoktur. Apple ya da Microsoft'un binalarını ziyaret eden herkes bu şirketlerin kültürünü hem görür hem de duyar. Ancak başarılı kültür herkese göre değildir. Kimileri kuralları ve prensipleri belirgin bir yerde çok başarılı olurken, kimisi çok özgür ve kaotik olmasına rağmen başarılı bir şirkette başarısız olabilir. Bu nedenle kültürün şirketi başarıya, inovasyona ve kâra götürdüğünü anlayan kişileri işe almak gerekir.

3- Eğer kötüye giden ya da değişimle sürekli savaşan bir kültüre sahipseniz, o zaman kültürünüzü değiştirmeniz, hatta dönüştürmeniz gerekir. Eğer başarısız bir kültürü değiştirmezseniz o zaman sizin başarısız olmanız kaçınılmazdır.

4- Kötü ve zayıf bir kültüre sahip bir şirketi dönüştürmenin yolu ise nasıl bir şirkete ihtiyacınız olduğunu anlamaktan geçer. Yeni şirket sade ve maliyet odaklı bir yapıya mı sahip olacak, daha müşteri odaklı mı olacak yoksa yetenekleri çekecek bir şirket olma iddiasında mı olacak? Tüm bunlara karar vermeniz gerekir. Daha sonra da bu doğrultuda kültürü oluşturmalısınız. Örneğin hastanelere telefonla ilaç ürünleri satan ve iyi performans gösteren bir şirketin CEO'sunun tele-pazarlamanın üzerinden yükü alacak bir kültürü desteklemesi gerekir. Bunun yolu da örneğin iyi bir şey olduğunda ofis içinde zillerin çalmasını sağlamak ya da sürekli eğlence üzerine kurulu bir iş ortamı yaratmak olabilir. Bunun dışında bu şirkette evden çalışmayı destekleyen bir kültürün olması da mantıklıdır. Sürpriz bonus'lar, iyi performans gösterenlerin açık şekilde deklare edilmesi de yine bu şirkette iyi bir kültür oluşmasını sağlayacak aktiviteler arasında sayılabilir.

5- Şirket kültürünü dönüştürmenin bir diğer yolu ise fosillerden kurtulmaktır. Bu fosiller herhangi bir yaşta olabilir. Genç olsalar bile yeni yolların açılmasının önünde engel teşkil edebilirler. Burada ön safhadaki çalışanlardan en üst düzey yöneticilere kadar herkese dikkat etmek gerekir. Doğruyu söylemek gerekirse bu türden fosiller genellikle yönetim kademesinde daha fazla bulunur. Sonuçta işin özü şudur, eğer fosiller değişimin önünde duruyorlarsa o zaman gitmeleri gerekir. Bu kişilerin şirket içinde yerlerini değiştirmek de bir diğer kullanılacak yöntemdir. Bir şirket içinde mutlaka müşterilerle yakın ilişkide olan ya da problemlerle baş etme becerisine sahip ve kendi yeteneklerini göstermek için bir fırsat bekleyen kişiler vardır. Yeni yetenekleri dışarıdan alın, sizin şirketinizin politik yapısına yabancı kişiler daha taze bir kan olabilir. Buna bir örnek vereyim: Resesyonun en fazla yaşandığı dönemde, bir şirketin yeni CEO'su 22 üst düzey yöneticiyi, pazarlama, satış, AR-GE, finans, üretim departmanlarından 17 başarılı ve yetenekli kişiyle değiştirdi. Bu hamlenin sonucunda, 4 yıl içinde, satışlar üç katına çıktı ve kârlılık rekor seviyede artırıldı.

6- Dil, bir şirketin gerçekliğidir. Her şirketin bir dili, jargonu kendine has kelimeleri vardır. Başarılı şirket ve ülkelerin her birinde muazzam bir dil birliği ve beceresi olduğunu görürsünüz. Bu nedenle yeni kültürün yeni kelimelerle oluşması çok önemlidir. Toplantılarınızda, e-mail konularını yazarken, bir yazışmada kısa ancak etkili sözcükler kullanın. "Risk-alma", "fiyattan değere", "başarı olasılığı", "yeni ürün" gibi kelimeler kullanmak başarı getirecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder