21 Şubat 2012 Salı

Havelsan’da hızlı büyüme,

Odaklanarak Derinleşti
Havelsan’da hızlı büyüme, şirketin genel müdürü Faruk Yarman’ın ifadesiyle bilişim alanında seçilmiş uygulamalara odaklanmalarıyla başladı. Son 5 yılda yüzde 292 oranında büyüyen şirketin üst yönetiminde, 2003 yılı başında radikal bir değişim yaşandı. Yarman’ın başında bulunduğu yeni yönetim, bir önceki döneme hakim olan “yayılarak büyüme” stratejisini “odaklanarak derinleşme” stratejisine dönüştürdü. Odaklanmada ise bakış açılarını müşteri odaklı önceliklerden teknoloji odaklı önceliklere çevirdiler. Yayvan ve çok katmanlı hiyerarşik yapıyı terk ettiler. Yarman, gelinen noktayı şöyle özetliyor:

“2000 yılı satışlarımız 20 milyon dolardı. İş hacmi de bunun 2 katı civarındaydı. 2003’te yaptığımız stratejik planda, 2008 satış hedefini 110 milyon dolara çektik. Bu hedef o zaman için o kadar iddialıydı ki çok hayalci olduğumuzu düşündük.”

Havelsan İş Geliştirme Direktörü Mukaddes Burhan da bu süreçte çok etkin rol oynadı. Burhan, hedeflere ulaşmak için temel alanlar tespit ettiklerini belirtiyor. Havelsan’ın komuta kontrol alanındaki gücü bu temel alanlardan biri. Ancak sadece savunma alanında iyi olmakla, bilişim şirketi olunamayacağına karar verdiler. Ardından komuta kontrol ve özellikle lojistik yönetim sistemleri alanındaki birikimlerini kullandılar. Bu da şirketi e-devlet alanında liderliğe taşıdı. Şirket, bugün yönetim bilgi sistemleri alanında da lider. Yarman, bu liderliklere nasıl ulaştıklarını ise şöyle aktarıyor:

“Rakiplerimizi ezmeyelim. Onları tedarikçi zincirimize katalım ki pastanın dilimleri için yürütülen geleneksel kör dövüşünde, pastayı tüketen değil, büyüten şirket olalım istedik. E-dönüşüm Türkiye atmosferi de buna çok yardımcı oldu.”

Odaklandı, Yatırdı, Yurtdışına Açıldı
Hasan Basri Bozkurt, 1978’den bu yana Hidromek’in kurucu genel müdürü. Onun 30 yıllık şirketi, son 5 yılda çarpıcı büyümesiyle dikkat çekti. Bozkurt, iş makinesi üreten Hidromek’i son 5 yılda yüzde 318 oranında büyüttü. Şirket, yıllık ortalama büyüme hızında da yüzde 43 rakamını yakaladı. Kaptan köşkünü hiç terk etmeyen ve başka hiçbir sektöre girmeyen Bozkurt, bu başarıyı sektörüne odaklanmasına bağlıyor. Tam 30 yıldır, kriz zamanlarında bile şirketine yatırım yapmaktan hiç geri durmadığını ifade ediyor. Kuruluşundan bu yana sürekli gelişme gösteren Hidromek, bugün Türkiye’de kazıcı yükleyici pazarının önemli oyuncularından biri. Şirket, sadece 10 yıl önce ihracata başlamasına rağmen, bugün 5 kıtada, 50 ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. Bozkurt, ihracat için yaptıkları yatırımlar hakkında, “Bu başarıyı yakalamak için Ankara ve İzmir’de toplam 180 bin metrekare alana kurulu tesislerimizde ileri teknolojiyle üretim yapıyoruz. Büyüme ve global bir şirket olma politikasına paralel olarak Avrupa pazarına yönelik satış-pazarlama şirketimiz Hidromek İspanya SL’i geçen yıl hayata geçirdik” diye konuşuyor. Turquality kapsamına alınan şirket, global marka olmayı hedefliyor. Bozkurt, ihracata yönelmelerinin ve ekonominin en kötü olduğu dönemlerde bile yatırım yapmaktan vazgeçmemelerinin, piyasaların düzeldiği dönemlerde kendilerine yüksek büyüme hızı olarak geri döndüğünü belirtiyor.

Katmadeğerli Ürünler Yarattı
Kastamonu Entegre, Hayat Kimya ile birlikte Hayat Holding’in en önemli 2 şirketinden biri. 2009’da 40’ıncı yılını kutlayacak. 40’ıncı yılına 1,5 milyar dolar ciro hedefiyle girecek. Orman ürünleri ve mobilya sektöründe olan şirket, son 5 yılda tam anlamıyla bir dönüşümden geçti. 2000 yılında, şirketin farklı yönetim kademelerinde 8 yıldır görev alan Haluk Yıldız genel müdürlüğe getirildi. Yönetim kadrosunun bir kısmı feshedildi. Krizin başladığı dönemde görev başına gelen Yıldız, önce şirketin krizi hasarsız atlatmasını sağladı. Ardından yönetim kuruluna Avrupa’da ve Türkiye’de pazarın muhtemel gelişimi için yapılması gereken yatırımları anlattı. Kurulu ikna ettikten sonra satış ve pazarlama grubunda ve stratejilerinde büyük değişimlere gitti. Gelen başarılar bir sonraki yatırım kararlarının daha kolay alınmasını sağladı. Her zaman en iyi teknolojileri kullanarak, en kaliteli ürünleri üretmeyi hedeflediklerini söyleyen Yıldız, kriz döneminde bunun çok işe yaradığının altını çiziyor. Entegre bir şirket olarak birçok yarı mamul ve girdileri kendileri üretiyorlar. Yıldız, son 5 yılda yüzde 330’luk ve yıllık ortalama yüzde 44’lük büyüme hızına nasıl ulaştıklarını şöyle açıklıyor: “Yatırımlarımızı 2002 yılında hızlandırdık. Ürün yelpazemizi geliştirdik. Üretim kapasitemizi ve verimliliğimizi artırdık. Katma değerli ürünlerimizi çoğaltarak, her ürünümüzde pazar payımızı büyüttük. Böylece son 5 yılda hızlı büyüyenler arasına girdik.”

Tahsilat Sorununu Lehine Çevirdi
Bilişim sektöründe ana dağıtıcı olarak yüzlerce bayiyle çalışan Penta, yönetim kurulu üyesi Mürsel Özçelik’in öngörülü bir yönetici olmasının meyvelerini topluyor. Şirket, son 5 yılda yüzde 319’luk büyüme hızıyla ve yıllık ortalama yüzde 43’lük büyüme oranıyla sektöründeki pek çok rakibini geride bıraktı. Özçelik, “Bizim hızlı büyümeden anladığımız, pazardan daha yüksek oranda büyümektir. Son 10 yıllık dönemde her yıl, pazarın 2 katı büyüyerek bugünkü konumumuza ulaştık” diyor. Penta’nın bugünkü noktaya gelmesinde ise 2 uygulama öne çıkıyor. Bunlardan birinin öyküsü şöyle: 2004 yılında Dudullu’daki merkez binalarına taşındıklarında, yeni depolama alanları bir öncekinin 6 katı büyüklüğündeydi. Özçelik, gelecek yıllarda alacakları dağıtıcılıkları ve iş hacmini düşünerek bu radikal adımı attı. Eğer o gün böyle bir öngörüde bulunamasaydı, 2 katı büyük bir depoya geçmelerinin yeterli olacağını düşünseydi, bugün bu hacme ulaşması mümkün olamayacaktı. Özçelik, şirket yönetiminin aldığı bir diğer çarpıcı kararı ve sonuçlarını şöyle aktarıyor:

“Penta cephesinde stratejik ve önemli dönüm noktası 2004 yılında başlatılan web üzerinden kredi kartıyla tahsilat sistemidir. O günlerde Penta cirosunun yüzde 3’ü gibi bir oran, kredi kartı üzerinden elde ediliyordu. Bugün bu oran yüzde 50’yi aştı. Kriz döneminde stratejik kararlardan çok, gerçekleştirilen uygulamalar büyümemize katkı sağladı. Bu dönemlerde sakin ve güven veren bir hareket tarzını benimsedik. Üreticilerin alacaklarını zamanında ödemeye özen gösterdik. Müşterilerimizin üzerinde ise baskı yaratmadan, anlayışla ve birlikte çözüm üretmeye gayret ettik. Bu zor dönemlerde sergilediğimiz dayanışma, bugün bayi kanadındaki gücümüze büyük katkı sağladı.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder